Naar Xiahe

21 oktober 2009 - Xiahe, China

Wij zijn vandaag, 21 oktober, om 7.25 uur opgestaan.  Hebben om 8.00 uur ontbeten en zijn om 09.00 uur in de bus gestapt om met een eigen bus naar  Xiahe te vertrekken. Het is eigenlijk weer een echte reisdag. We zijn onderweg alleen een dik uur de bus uit geweest om door een winkelstraat annex markt te wandelen in een van de vele kleine plaatsjes waar we door gekomen zijn.  De bevolking is hier overwegend moslim en het is duidelijk een gebied van China wat een stuk armer is als waar we vandaan zijn gekomen.

Onderweg nog een fotostop gemaakt bij de poort van de grens van het oude Tibet van voor 1949. De reis is wel door een prachtig berggebied, met zo nu en dan in de verte besneeuwde toppen.  Op de plaats  van aankomst, op ruim drieduizend meter, werd ons direct door enkele landgenoten geadviseerd om mutsen en handschoenen te kopen omdat het direct na zonsondergang erg koud wordt. Ook kon het volgens hun geen kwaad om voor de nacht direct de elektrische dekens aan te zetten. We hebben dit advies ter harte genomen en hebben voor een totaalbedrag van euro 2,20 twee paar mutsen en handschoenen gekocht. In de restaurants hier wordt geen verwarming gestookt, zodat we met onze polo, trui en dikke winterjas aan het diner hebben genuttigd. We hebben samen met Annelies en Peter een groenteschotel, Yakschotel en zoetzure kip genomen. Samen met 5 biertjes en drie thee moesten we met zijn vieren euro 10,70 afrekenen. Voor de rest van de groep golden ongeveer de zelfde prijzen.

Groeten van de twee uit Xiahe