De Graslanden

23 oktober 2009 - Xiahe, China

Hallo lezers van dit reisdagboek,

Wij zijn vandaag, 23 oktober, vroeg opgestaan , hebben om 08.00 uur ontbeten en zijn daarna in de bus gestapt voor een dagexcursie naar de graslanden rond Xiahe. Wij zijn in eerste instantie naar het noorden gegaan, de bergen in om een nomadengezin te zoeken die de yak-kudden nog niet in de winterverblijven hadden.  Toen we deze hoog in de bergen gevonden hadden, hebben we, na toestemming van de familie en het aanlijnen van de half wilde wolfshonden, rustig tussen de yak-kudde kunnen wandelen en mooie foto's en video kunnen maken. Hierna werden we uitgenodigd in de tent van de familie voor een kopje yakthee. De familie gaf ook nog een demonstratie hoe de middag en avondmaaltijd wordt bereidt. Deze maaltijden worden gekookt op een vuurtje wat gebrand wordt van gedroogde mest.  Het verzamelen van de uitwerpselen van yaks hebben we mooi op film kunnen vastleggen. (een yak is een soort koe, maar dan met lange haren)

Om ca 12.00 uur zijn we via Xiahe naar een ander graslandgebied gegaan in het zuiden. We hebben in dit gebied een rondleiding gehad door het Tsewey-klooster, wat toebehoort aan de rood-geelkap orde. Hier mochten we ook binnen de tempels filmen en fotograferen. Het klooster is nog niet helemaal gerestaureerd, maar zeker de delen die al wel gerestaureerd zijn waren zeer de moeite waard. Het klooster zelf ligt midden in de bergen bij een klein Tibetaans dorpje wat ook erg leuk was om langs te wandelen. De huisjes waren voornamelijk opgetrokken uit leem.  Na het bezoek aan het klooster hebben we nog een klein dorpsschooltje bezocht, balpennen en schriften uitgedeeld, en zijn daarna nog naar een als een oude vesting ommuurde Tibetaanse dorpje Jia Bajiao gegaan. In dit dorpje nog een mooie wandeling kunnen maken en bij een gezin in huis kunnen kijken.

We zijn vanavond voor de afwisseling met negenen bij een plaatselijke Mexicaan gaan eten. De meesten namen een Pizza en die was erg lekker. Mijn beef met champignons viel echter erg tegen. Heel veel champignons en ca 5 stukjes vet rundvlees.  Het koude bier maakte echter weer veel goed, en wat zeker zo belangrijk was: Er werd gestookt.

Ook vandaag waren de weergoden ons weer goed gezind met volop zon en bijna geen wind. Doordat de wind meeviel was de kou ook veel beter te dragen dan de afgelopen dagen.

Groeten van de twee uit het zeer koude Xiahe.