Terrassen

24 oktober 2009 - Yongjing, China

Hallo lezers van het verslag van onze rondreis,

Wij zijn vandaag, 24 oktober, vroeg opgestaan , hebben om 08.00 uur ontbeten en zijn daarna in de bus gestapt voor de busrit naar Yongjing, de volgende halte in onze rondreis. Het is de meest spectaculaire bergrit die we ooit gemaakt hebben. Niet vanwege enge afgronden of iets dergelijks, maar vanwege de overweldigende vergezichten over bergen die helemaal uit terrassen bestonden. We hebben zeker 3 uur over een bergkam gereden met zowel links als rechts magnifieke uitzichten over de diverse terrassen. Helaas waren de akkers al omgeploegd voor de winter. Zeker in het voorjaar en de zomer zal deze rit nog spectaculairder zijn. Iedereen in de bus kwam superlatieven te kort.

We hebben bij het geografische middelpunt van China de lunch gebruikt, om daarna af te dalen naar het plattelandsplaatsje Yongjing.  Om 15.00 uur waren we bij het hotel ingeboekt en konden we een wandeling door het stadje (ca 400.000 inwoners) maken. Een wandeling van 1 uur was meer dan genoeg, omdat er in het plaatsje zelf niet zo veel te doen is. Op de plaatselijke markt hebben we fruit gekocht, 5 grote mandarijnen, 2 appels en 2 bananen voor een totaalbedrag van euro 0,90. Bij een plaatselijk bakkertje heerlijke koffie met gebak op en wat koekjes voor morgen gekocht. We moesten in totaal euro 1,60 afrekenen. We denken wel dat er hier door de dienster een foutje gemaakt is.

Vanavond gaan we weer met de hele groep in een 4 sterren hotel Chinees eten, dus dat wordt weer 'smullen'.

Het hotel hier in Yongjing is het meest smerige hotel waar we ooit geslapen hebben. Op de vloerbedekking zijn minstens 100 sigaretten uitgetrapt, het behang hangt half van de muren, waar ook nog eens schimmel op staat. Tevens kun je aan grote delen van de vloerbedekking zien, dat er nog nooit een stofzuiger in de buurt is geweest. De kamer, het bed en de badkamer stinken respectievelijk naar rook, iets onbestendigs en het riool.

We hebben na het eten nog gezellig met negenen bij Marie en Staf op de kamer koffie met een of ander sterk drankje op, met uiteraard koeken en chocolade.

Erg gezellig.

Ondanks het hotel hebben we al met al weer een heerlijke dag achter de rug.

Iedereen bedankt voor de leuke reacties, en de groeten aan Adri zijn doorgegeven.

Groeten van de twee uit Yongjing.