Panda's

18 oktober 2009 - Emei Shan, China

Hallo medereizigers,

Wij zijn vandaag, 18 oktober, om 6.15 uur opgestaan. Hebben om 7.00 uur ons ontbijt naar binnen gewerkt en zijn om 7.15 uur in de bus gestapt richting het onderzoekcentrum van de reuzenpanda. Om 08.00 uur standen we bij dit centrum voor de deur. We waten de eersten samen met nog een honderdtal andere bezoekers. In de loop van de dag wordt het er schijnbaar altijd erg druk.  Het aaigehalte van deze dieren is erg hoog, hoewel ze zeker niet ongevaarlijk zijn. We hebben in dit park een behoorlijk aantal reuzenpanda's gezien, maar ook de veel kleinere bruine panda. Heel erg leuke foto's kunnen maken en ze ook mooi op de film kunnen zetten. Adri had het geluk een hele mooie foto te kunnen maken van de bruine panda, wat ons niet gelukt is. Bij het onderzoekcentrum was ook een museum en een dvd film over de inspanningen die geleverd worden om deze bedreigde diersoorten voor uitsterven te behoeden. Als de jonge panda's worden geboren wegen ze slechts ca 135 gram, en worden ze zeer vaak door de moeder verstoten. Deze kleintjes worden dan in een couveuse gelegd en met de hand gevoederd. Na ca. 6 jaar zijn de dieren zover dat men ze weer in het wild kan uitzetten. Erg indrukwekkend allemaal. We hebben er dan ook een dvd van gekocht.

Direct na de middag zijn we vertrokken naar Emei Shan, onze volgende halte. We hebben onderweg nog een boottocht gemaakt naar het grootste Boeddhabeeld ter wereld, waarvan de  teen alleen al 8 meter lang is. Het beeld zelf is 75 meter hoog.

's-Avonds weer met de hele club gaan Chinezen, en nog een afzakkertje genomen.

Groeten van de twee uit Emei Shan