Fukuoka en Karatsu

2 november 2010 - Fukuoka, Japan

Goede avond reisgenoten,

We hebben vanmorgen het kennismakingsrondje gehad, waarbij de reisbegeleider de spelregels voor de komende drie weken heeft uitgelegd. Hierna hebben we tijdens een rondwandeling door de stad, zeker het eerste stuk, geoefend met het onthouden van de namen van iedereen. We hoeven echter maar 12 namen te onthouden omdat er drie dames met de zelfde naam rondlopen in de groep. De groep bestaat dus uit in totaal 16 deelnemers.
Samen met de reisbegeleider hebben we een stadswandeling gemaakt langs een aantal boeddhistische en Hindoeïstische tempels. We zijn weer samen met dezelfde mensen als gisteren wezen lunchen in een typisch Japans restaurant. Heerlijke cappuccino en een pastagerecht Fukuoka schijnt bekend te zijn voor zijn pasta en noedel gerechten Hierna door het moderne deel van Fukuoka terug naar het hotel gewandeld met het enige Belgische echtpaar van de groep.

We hebben om halfvijf verzameld bij het hotel om gezamenlijk de JS (Japanse spoorwegen) te nemen naar het festival van Karatsu. Dit festival is een van de belangrijkste festivals van Japan. Tijdens dit festival worden 18 praalwagens in een optocht door de stad getrokken. Elke praalwagen weegt een paar ton, waardoor er enkele tentalle japanners nodig zijn om zo’n praalwagen voort te trekken. De oudste van deze praalwagens dateert van omstreeks 1800. Ondanks de drukte hebben we het hele spektakel, door onze lengte, goed kunnen zien.
We hebben om 21.35 de trein terug genomen naar Fukuoka en hebben daarna de koffers gepakt om morgen richting Nagasaki te vertrekken.
De wekker gaat morgen om 06.30 uur. Het wordt weer een korte nacht.

Groeten van de twee uit