Reisdag naar Nagasaki

3 november 2010 - Nagasaki, Japan

Goede avond reisgenoten,

Vandaag stond te boek als een reisdag richting Nagasaki, maar aangezien de afstand slechts een kleine 200 km is, hadden we voldoende tijd om onderweg het een en ander te doen. De eerste stop was bij een pijnbomenbos nabij Karatsu, vanwaar wij een wandeling langs het strand naar het kasteel van Karatsu hebben gemaakt. We hadden hier ca. 1,5 uur de tijd voor, zodat we heerlijk van het zonnetje hebben kunnen genieten.
Hierna zijn we doorgereden naar het dorpje Okawachiyama, wat bekend staat om zijn aardewerk. We hebben hier een bezoek gebracht aan een atelier waar dit aardewerk wordt geproduceerd. Het is werkelijk schitterend aardewerk, maar er hangt ook een behoorlijk prijskaartje aan. We hebben in dit mooie dorpje ook de lunch genuttigd samen met onze inmiddels vaste tafelgenoten Francis en Marie-Christine uit Brugge.
De derde stop was op een voor ons Hollanders zeer herkenbaar terrein, nl. Huis ten Bosch. Dit is een pretpark wat volledig is gebouwd in Hollandse stijl. We hebben er o.a. een replica van de domtoren van Utrecht inclusief bijbehorende grachtenpanden en grachten gezien, evenals een replica van Huis ten Bosch en een groot aantal typisch Hollandse panden en bruggen. Na hier ca 2 uur rondgewandeld te hebben zijn we doorgereden langs de kustweg, waarbij we nog een wandeling over een wandelbrug hebben gemaakt over een mooi stuk natuurgebied.
We waren op ca 18.30 uur in Nagasaki, waar we alvorens het hotelletje in te mogen, eerst buiten onze schoenen moesten verwisselen voor slofjes die klaar stonden. Na het uitdelen van de sleutels konden we naar onze kamer, waar we alleen op onze kousenvoeten in mochten, We hebben een schitterende kamer, overigens zonder bed. We slapen in dit hotel op matrassen op de grond.
We zijn daarna met onze Belgische reisgenoten en een jongman uit Groningen op zoek gegaan naar een restaurantje. Nadat we een geschikt restaurant hadden ge vonden zorgde het bestellen voor algehele hilariteit. Kip werd door ons uitgebeeld door de bekende geluiden te maken en daarbij de bewegingen te maken van de v ogeltjes-dans. Ook de andere gerechten werden op ietwat vreemde manieren uitgebeeld.
Tot nu toe mogen we over het gezelschap zeker niet klagen en heeft iedereen het uitstekend naar zijn zin. Ook het weer is ons zeer goed gezind met bijna wolkenloze hemels en temperaturen die overdag oplopen tot ca 20gr.

Groeten van de twee uit

Nagasaki