Wandelen door de Todrakloof

15 oktober 2011 - Todra Kloof, Marokko

Hallo reisgenoten,

We hebben vandaag uit kunnen slapen. De wekker ging om 08.00 uur, waarna we, zoals inmiddels gebruikelijk als laatste aan het ontbijt verschenen.
Om tien uur vertrokken we onder begeleiding van een plaatselijke gids voor een wandeling door de palmen oase. We konden alles fotograferen, behalve de mensen, op straffe van het volledig wissen van je memoriekaart. Het werd een 2 uur durende wandeling door akkertjes, dadelpalmbossen en langs kleine irrigatiekanalen met op de kleine akkertjes mensen die veelal nog met primitieve middelen de grond bewerkte. Al met al een erg leuke wandeling.

Na de lunch, welke we in een authentiek restaurantje hebben genuttigd, zijn we met ons busje naar het begin van de Todrakloof gebracht, vanwaar we konden kiezen tussen een wandeling over de weg, of werkelijk door de rivierbedding van de kloof. Ons Joan is samen met Marjo, Linda en Isabelle over de weg naar het eindpunt gewandeld en ik ben samen met Peter door de rivierbedding in ruim 2 ½ uur naar het eindpunt geklauterd. Deze “wandeling” ging door een erg mooi stuk ongerepte natuur.

Het eindpunt van de tocht was een hotel annex restaurant wat in een bocht van de rivier op een heuveltje lag. We hebben hier van een Marokkaans menu gesmuld, bestaande uit een soepje vooraf, een gerecht met gehakt en linzen als hoofdgerecht en een chocolademousse als toetje.
Na afloop van het eten werden door de mensen van het restaurant diverse verschillende soorten Afrikaanse trommels tevoorschijn gehaald en gedurende meer dan een uur diverse stukken voorgedragen. Iedereen van de groep heeft zich kostelijk vermaakt.

Morgen hebben we weer een reisdag voor de boeg, door een van de mooiste streken van Marokko met erg veel natuurschoon.

Groetjes van de twee uit

De Todrakloof