Hamman / Afscheidsdiner

2 november 2011 - Essaouira, Marokko

Hallo reisgenoten,

We hebben vandaag een rustig dagje in Essaouira doorgebracht. Ons Joan is naar de Hamman geweest om zich eens goed te laten wassen, kneden en schrobben. Dit was erg leuk, maar niet te vergelijken met een sauna. Wel hebben ze erg veel gelachen.

Ik ben samen met Peter naar de haven gewandeld, waar we naar de dagelijkse bedrijvigheid hebben gekeken. Ook kregen we nog een korte maar erg leuke rondleiding over de scheepswerf gekregen, waar de vissersboten nog op traditionele manier volledig van hout worden gemaakt. Hierna op een terrasje nog koffie gedronken alvorens terug te gaan naar het hotel om weer herenigd te worden met onze echtgenotes.

We zijn hierna samen met Peter en Marjo terug gewandeld naar de medina om een klein hapje te eten, waarna we gezamenlijk nog wat door de achterafstraatjes zijn gewandeld. Hier nog diverse oude ambachten gezien, zoals weven, houtbewerking en ook een oude broodbakkerij.

Wel hadden we op een gegeven moment met z’n vieren een wat onbehaaglijk gevoel toen we te diep in een slecht bekend staande buurt terecht waren gekomen. We zijn toen maar op onze schreden teruggekeerd.

We hebben vanavond het afscheidsdiner gehad, waarbij er weer erg veel gelachen is.

Morgen wordt een erg zware dag, mede omdat we al om 06.00 uit ons bed moeten voor de reisdag naar de laatste halte.

Groetjes van de twee uit

Essaouira