Icetrek op de Viedma-gletsjer

18 november 2008 - Viedma, Argentinië

Hallo meelezers,

Allereerst hardstikke bedankt voor de leuke reacties uit die koude kikkerlandjes.

We hebben vandaag, 18 november, de icetrek op de viedma-gletsjer gedaan. Deze gletsjer is de grootste gletsjer van Argentinie. We zijn eerst met de boot naar de voet van de gletsjer gevaren, waarna we het eerste stuk over de morenen van de gletsjer omhoog zijn gekloutert naar de voet van het ijs. Hier hebben we de stijgijzers ondergebonden om de gletsjer op te gaan. We zijn al bij al 2,5 uur op de gletsjer geweest, waarbij we langs gletsjerspleten zijn gelopen van soms wel 50 meter diep. Het ijs is op sommige plaatsen meer dan 300 meter dik. Uiteraard heb ik door mijn hoogtevrees op de randen van deze spleten profesionele hulp gehad, anders had ik de moed al na 5 minuten opgegeven. We zijn over ijspunten gelopen waarbij aan beide zijden diepe gletsjerspleten waren. Ook vandaag hadden we weer uitstekend weer, alleen hadden we nu wat meer bewolking, maar de ijsmutsen hadden we rustig thuis kunnen laten. Wel moesten we op de gletsjer verplicht handschoenen aan omdat het ijs vlijmscherp is.

Morgen vertrekken we voor een driedaagse trekking naar het Torres del Paine NP, zodat we enkele dagen geen internet hebbe. By the way, we hebben al vier dagen geen GSM Verbinding, en dit zal waarschijnlijk ook de komende vier dagen wel zo blijven.

Groeten van
de twee uit Patagonie