Dagexcursie naar Uchiko

9 november 2010 - Matsuyama, Japan

Goede avond reisgenoten,

Vandaag hadden we de hele dag ter vrije besteding. We hebben heerlijk uitgeslapen tot 07.00 uur omdat we het Shogun-kasteel van Matsuyama wilden bezoeken, en we voor de middag een excursie geboekt hadden naar een dorpje in de omgeving.

We zijn met Bert, Greet, Francis en Marie Christine met de tram naar de voet van de berg gegaan, waar het kasteel op lag. Omdat het nog vroeg was hebben we de klim te voet gemaakt en hebben het kasteel helemaal door kunnen wandelen. Zoals gebruikelijk hier in Japan moesten we binnen het kasteel onze schoenen uit doen en kregen we pantoffeltjes aangemeten. Het is een mooi kasteel wat in 1986 nog volledig gerestaureerd is. Hierna zijn Francis en Marie Christine met de stoeltjeslift naar beneden gegaan. Wij zijn naar beneden gewandeld beneden zijn we weer met zessen met de tram terug gegaan naar het hotel. Hier in de omgeving wat broodjes gekocht. We waren exact op tijd om met de geboekte middagexcursie mee te gaan.

De eerste stop van de excursie was in het plaatsje Uchiko, een bijna museumachtig dorpje, waar we door vier vrijwilligsters van de plaatselijke VVV werden rondgeleid. We hebben hier een bezichtiging gehad van een authentieke winkel, theater en woonhuis. Tevens hebben we enkele zeer pittoreske straatjes doorkruist.
De volgende stop was bij het tempelcomplex van Iwayaji. De bus heeft ons aan de voet van een berg afgezet, en we moesten zelf naar boven klimmen. Een tocht van dik 30 minuten stijl omhoog. Onderweg zijn we verschillende pelgrims tegen gekomen, die allen in het wit gekleed behoren te zijn.

Het weer was ons vandaag wat minder goed gezind. We hebben kennis kunnen maken met de eerste Japanse regendruppels, gelukkig vielen die alleen op het moment dat we in de bus zaten. Verder liep de temperatuur in de bergen terug naar zo’n 6 graden.

Groetjes van de twee (zeven) uit

Matsuyama