Vrije dag in Nagasaki

5 november 2010 - Nagasaki, Japan

Goede avond reisgenoten,
Vandaag hadden we een dag waarop geen enkele excursie gepland was, zodat ieder zijn eigen weg is gegaan. We zijn om 08.30 uit het hotel vertrokken om door de rosse-buurt en een winkelcentrum wat net aan het openen was naar een Starbucks te wandelen. Hier een heerlijke kop koffie gedronken en geprobeerd om het verslag van de afgelopen twee dagen in ons dagboek te plaatsen. Aangezien dit niet lukte, uiteindelijk toch maar naar een naastgelegen internetcafe gegaan. Na het plaatsen hebben we nog een tijdje door de smalle straatjes van het centrum van Nagasaki geslenterd.
We hebben na de middag de tram genomen naar Dejima, het vroegere kunstmatige eiland, vanwaar de Nederlanders (VOC) vanaf 1641 tot 1857, als enige westerse mogendheid, handel mocht drijven met Japan. De gebouwen zijn in verband met 400 jaar handelsbetrekkingen in 1996 volledig gerestaureerd en als museum opengesteld voor het publiek. We hebben hier de verschillende gebouwen kunnen bekijken, waarbij we nog zijn geiterviewd door een filmploeg die in opdracht van een Chileense zender een documentaire aan het maken waren over de betrekkingen tussen Chili, Nagasaki en Nederland. In het museum werd ook door middel van een animatiefilm, in de Nederlandse taal uitgelegd hoe in die tijd alles in zijn werk ging.

We hebben na het bezoek aan Dejima nog een korte wandeling gemaakt naar de haven, en zijn via de Chinese wijk terug gewandeld naar ons hotel, waar we om ca. 18.00 uur aankwamen. We gaan vanavond eten in het oudste cafe-restaurant van Nagasaki.

Morgen hebben we weer een reisdag voor de boeg, zodat de wekker weer extra vroeg zal gaan.

Groeten van de twee uit Nagasaki