Shinkansen (hogesnelheidstrein in Japan)

17 november 2010 - Tokyo, Japan

Goede avond reisgenoten,

De wekker liep om 06.30 af. We hadden wel wat later kunnen vertrekken, maar de groep ging vandaag gesplitst worden. Greet en Bert vetrokken vandaag naar hun dochter, en de rest van het gezelschap ging deels met de highway-bus naar Tokyo en wij gingen in het gezelschap van nog 8 medereizigers met de shinkansen richting Tokyo. We zijn gezamenlijk naar het station gegaan, waar we afscheid hebben genomen van Greet en Bert. Onze reisbegeleider Henk heeft ons uitgelegd hoe een en ander in zijn werk ging, waarna we richting perron zijn gewandeld. Eerst nog even een broodje met een kop koffie gescoord, waarna de shinkansen wat ons betreft mocht komen. Zoals het in Japan gebruikelijk is kwam de trein exact op tijd binnen en konden we onze gereserveerde plaatsen opzoeken. Wij zaten met z allen bij elkaar in coupe 12 rij 8 en 9.

Speciaal voor Leon: De procedure die de conducteur volgt bij het controleren van de kaartjes:
1. Bij het betreden van de coupe maakt hij een diepe buiging voor de passagiers.
2. Bij het controleren van de kaartjes verontschuldigd hij zich voor het ongemak wat hij veroorzaakt
3. Bij het verlaten van de coupe maakt hij weer een diepe buiging voor de passagiers.

We kwamen, na 2 uur en 20 minuten, exact op tijd in Tokyo aan, waar een medewerker van Koning-Aap ons stond op te wachten om ons met de metro en een shuttlebusje naar ons Hotel te brengen. Aangezien de kamers nog niet klaar waren heeft hij ons nog naar het plaatselijke centrum gebracht, waar we met de club van 5 zijn gaan lunchen.

Omdat het voor het eerst deze vakantie echt slecht weer was, hebben we onze toevlucht genomen tot het bezoeken van het Nationaal museum van Japan, wat op een steenworp afstand ligt van ons hotel. Het stond overigens toch al op ons programma. Nadat we hier enkele uren hebben doorgebracht zijn we nog een alcoholische versnapering gaan nuttigen alvorens naar ons hotel te gaan, waar de kamers nu wel gereed waren. De ervaring met de hotels leert ons, dat hoe groter de stad is, hoe kleiner de hotelkamers worden, om van de badkamer maar niet te spreken. Wel is alles weer kraakhelder, dus we mopperen weer niet.

Het was vandaag al met al toch weer een erg leuke dag, waarbij we supersnel in Tokyo zijn geraakt.
Groetjes van de twee uit

Tokyo