Xi' an Terracottaleger

26 oktober 2009 - Xian, China

Hallo medereizigers via dit reisdagboek,

Wij zijn vandaag, 26 oktober, om 07.00 uur aangekomen met de nachttrein. De koffers werden met een vrachtwagentje naar het hotel gebracht, waar we zelf naar toe zijn gewandeld. In het hotel hebben we gezamenlijk een westers ontbijt naar binnen gewerkt, waarna we de kamers kregen om ons wat op te frissen na het slapen in je eigen kleren in de trein. Om 09.30 uur stond de bus klaar om ons naar het museum van het terracottaleger te brengen. Onderweg hier naar toe was er een verplichte stop bij een fabriekje annex winkel waar je uitleg kreeg over het boetseren en gieten van de kopieën van de soldaten van het terracottaleger. We hebben hier enkele figuren in aardewerk gekocht en een beeldje in jade. Na dit verplichte bezoekje konden we dan eindelijk naar het museum. Onder leiding van een Engels sprekende gids hebben we met vieren, een rondleiding door de verschillende hallen gehad. We hebben in de bijbehorende winkel een boek over het terracottaleger gekocht dat ter plaatse gesigneerd werd door een van de drie boeren die de eerste vondst hebben gedaan. Het bezoek aan het terracottaleger was zeker een van de highlights van deze reis. Om een indruk te geven kun je het beste de foto's even bekijken.

Om ca 17.00 uur waren we terug bij het hotel om nog wat van de omgeving te zien, want om 18.30 uur werden we weer in de hal verwacht om gezamenlijk, met het openbaar vervoer, naar een dumbling diner te gaan met aansluitend weer een geweldige show. Dumblings zijn allemaal kleine hapjes bestaande uit een rijstdeeg met verschillende vullingen. Wij vonden het erg lekker. Ook de show, Tang Dynastie Ode, was zeker de moeite waard. We hebben ook van deze show de dvd gekocht.

Na afloop van de show zijn we in ongeveer 3 kwartier terug gewandeld naar het hotel, waarbij we hebben kunnen genieten van de mooie verlichting van de stadsmuren van Xian. In de hotelbar nog een pilsje gedronken met een man (vrouw) of negen van de club om daarna oververmoeid om 24.00 uur in ons bed te rollen.

Groeten van de twee uit naar Xian