Verboden stad

30 oktober 2009 - Beijing, China

Goede avond reisgenoten,

We zijn om 08.00 uur met de nachttrein uit Pingyao aangekomen in Beijing. Hebben direct na aankomst in een 5 sterren hotel recht tegenover het station ontbeten om daarna naar ons hotel gebracht te worden. Hier hebben we briefing gehad over de mogelijkheden die de stad te bieden heeft. Om 10.30 uur hebben we de sleutel van de kamer gekregen. We hebben met Adri en Therese afgesproken om tegen 11.00 uur naar de verboden stad te wandelen. Dit complex ligt op ongeveer 10 minuten wandelen van ons hotel. We zijn uiteindelijk met 10 man richten de noordelijke ingang van de verboden stad ( dit is het paleis van de keizer) gewandeld. Hier eerst een heuvel beklommen om een totaal overzicht over de verboden stad te kunnen zien. Nadat we hiervan terug waren hebben we weer enkele fotoboeken aan onze verzameling toegevoegd. Hierbij probeerde de verkoper ons tot twee keer toe vals geld terug te geven. Dit is uiteindelijk niet gelukt. Daarna hebben we enkele uren in de verboden stad door gebracht. Dit is veel te kort, maar we wilden ook nog het plein van de hemelse vrede zien en de daarachter liggende nieuwe en oude winkelstraat.

Het plein van de hemelse vrede is een must, omdat hier natuurlijk geschiedenis is geschreven door het onderdrukken van de vreedzame opstand van de studenten begin jaren 80. Het plein is nu zo optimaal mogelijk beveiligd. Men moet door een beveiliging heen zoals bij Schiphol om überhaupt op het plein te kunnen komen. Midden op het plein zijn nu levensgrote schermen geplaatst waarop een film te zien is over het geweldige China.  Verder staat er midden op het plein het mausoleum van Mao. Het plein, geweldig groot, heeft verder in onze ogen niet zo veel te bieden. Om ca. 17.00 uur zijn we dan uiteindelijk in de winkelstraten van Beijing beland, waar we als eerste heerlijk koffie hebben gedronken bij Starbucks. Hierna heerlijk door de steegjes rondom de winkelstraat gedwaald. Uiteindelijk zijn we met een taxi, die ons schandalig heeft afgezet (kosten totaal euro 5,00), terug naar het hotel gegaan, waar we in de bar nog wat gedronken hebben alvorens met Jan en Mieke wat zijn gaan eten.

Hoewel het weer ons wat in de steek heeft gelaten vandaag, Het was zwaar bewolkt en koud en zelfs op het einde van de middag wat regen, toch weer een indrukwekkende dag achter de rug.

Morgen wake-upcall om 06.00 uur om naar de grote muur te gaan.

Groeten van de twee uit Beijing

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl