Palermo en Monreale

17 september 2018 - Palermo, Italië

Palermo, 17 september 2018,

Vandaag stonden Palermo en het klooster met dom van Monreale op het programma. We zijn om 08.00 uur met de bus vertrokken om ons door de ochtendspits bij Palermo te wurmen. Iets voor 09.00 uur waren we bij het Palazzo Reale en de Cappella Palatina. We hadden gehoopt hier als eerste te zijn, maar er stond al een behoorlijke rij bij de kassa, zodat we als groep onder leiding van onze Vlaamse gids pas rond 09.30 binnen waren.

Je komt ogen te kort om alles in de Cappella in je op te nemen, en hier is wel alles wat er blinkt van echt goud. Er is in de kapel ruim 200 kg aan bladgoud gebruikt. Dankzij de uitleg van de gids herken je ook in de afbeeldingen o.a. het scheppingsverhaal volgen Genesis. Overweldigend.

Na een korte koffiepauze zijn we via enkele smalle steegjes naar de dom van Palermo gewandeld, waar juist een bruiloft aan de gang was. Hier is ons e.e.a. uitgelegd over de bouw van de kerk.

Via een lokale markt zijn we richting het stadhuis en het concertgebouw gewandeld, waar we in de buurt op een gezellig terrasje ons lunch hebben gebruikt.

Na de lunch zijn we met de bus naar Monreale gereden, waar we de cattedrale di Cefalu e Monreale hebben bezocht alsmede het klooster.

Ook hier was in de kathedraal o.a. het scheppingsverhaal volgens Genesis afgebeeld, maar dan vele male groter dan in de kapel.

Zowel in de kapel als in de kathedraal zijn de afbeeldingen in mozaïek gemaakt met tegeltjes van ca 1 bij 1 cm.

Rond 17.30 waren we terug bij ons hotel, en ook nu zullen we rond 20.00 uur heerlijk buiten ons diner krijgen, waarna we het gebruikelijke afzakkertje gaan nemen.

Groeten

4 vakantiegangers op Sicilië

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Wilma:
    18 september 2018
    Jullie worden zo wel erg cultureel onderlegd, gaaf zeg
    Maar wel goed op de meester letten hihi. Gaaf zeg lijkt me heel
    Leerzaam zelfs wanneer je niet zo gelovig bent. Veel plezier