Kyoto stadstour

14 november 2010 - Kyoto, Japan

Goede avond reisgenoten,

Vandaag hebben we een excursie geboekt. Deze excursie bestaat uit een rondleiding door de stad Kyoto. De bus stond om 08.30 voor het hotel, zodat we weer vroeg uit de veren moesten, maar, we hebben deze reis ook niet geboekt om uit te rusten, maar om iets van Japan te zien.

De eerste stop was, hoe kan het anders, bij een tempel. Het was de Kinkaku-ji tempel, de gouden tempel. Deze tempel is vrijwel volledig bedekt met bladgoud. Ook de tuin om deze tempel is weer erg mooi. Wel is het ook vroeg in de morgen al erg druk. Het is ook een van de belangrijkste tempels van Japan.

De tweede stop was bij de Ryoan-ji tempel met een beroemde zen-tuin. Bij deze zen tuin moet je je een rechthoek voorstellen van ca. 10 bij 25 meter van aangeharkt grint en in totaal 15 stenen verwerkt in 5 groepen van 3 stenen. Volgens onze Belgische medereiziger ideaal als inrit voor zijn garage. Wij deelden zijn mening. De tempel met bijgebouwen was overigens wel erg mooi.

Hierna zijn we bij een klein restaurantje wat gaan eten, waarbij de eigenaresse, ca 75 jaar oud, ons een demonstratie gaf van het vouwen van diverse figuren uit papier. Ik heb daar een bootje met een zeil gevouwen, welk een plaats heeft gekregen in de vitrinekast van het restaurantje.

De volgende stop was bij, hoe raad je het, een volgende tempel. De bijzonderheid van deze tempel was, dat er niet 1, maar wel 1000 torii’s voor de ingang stonden. Deze poorten stonden tegen een helling aangebouwd. We hebben hier een leuke wandeling kunnen maken door de ook hier weer erg mooie tuinen. Ook troffen we hier enkele gezinnen die met hun kinderen een plechtigheid bijwoonden in klederdracht in verband met het 3, 5 of 7 jaar worden van zoon of dochter. De foto’s spreken voor zich.

Er stond nog een vierde tempel op het programma, maar we hebben ons bij het centraal station af laten zetten, en de laatste tempel gelaten voor wat hij was. Het station, met bijbehorende winkelcentra is werkelijk overweldigend. Een enorm, modern, futuristisch gebouw wat in totaal voor ons gevoel groter is dan schiphol. Het gebouw telt in totaal wel 20 verdiepingen. We hebben hier samen met Ronald de rest van de middag en avond doorgebracht. In verband met een of ander festival waren er ook allerlei voorstellingen van dansgroepen te zien. We hebben ons kostelijk vermaakt.

Groetjes van de twee uit

Kyoto