De Grote Muur

31 oktober 2009 - Beijing, China

Goede avond reisgenoten,

We zijn om 06.00 uur gewekt. Hebben ons vlug gedoucht en zijn om 06.30 in de bus gestapt richting De Grote Muur nabij Mutianyu op ongeveer 90 kilometer buiten Beijing.

Het ontbijt in de bus bestond uit een broodje, een banaan, een stukje chocolade en een worstje met koffie of thee en een vruchtensapje. Het uiteindelijke doel van deze vroege busrit was om als eerste bij de Chinese muur aan te komen. We waren inderdaad de eersten die met een gezelschap aankwamen, zodat we zeker het eerste uur de muur voor ons alleen hadden. Ook het weer werkte fantastisch mee. Een heldere hemel, en in de dalen diverse mistflarden, wat het landschap een mystieke uitstraling gaf. We waren om 08.12 op de muur en hebben hier tot 11.30 uur rond kunnen wandelen.  Tijdens deze drie uur hebben we van uitkijkpost tot uitkijkpost 20 en terug kunnen wandelen, waarbij we zeker 2000 treden hebben moeten beklimmen. Het uitzicht vanaf de muur was magnifiek.

Na afloop was het wel noodzakelijk dat ik een nieuw T-shirt kocht omdat het shirt wat ik aan had door en door nat was van het zweet. Voor het nieuwe T-shirt uiteindelijk euro 8,00 betaald. Dit bleek veel te veel, want achteraf bleken andere leden van de groep voor het zelfde shirt euro 2,00 betaald te hebben. Ons Joan heeft er toen alsnog een voor haar gekocht voor die euro 2,00.

Na de gezamenlijke lunch hebben we nog het zomerpaleis van de keizer bezocht. Dit is een erg mooi gelegen paleizencomplex gelegen in een erg fraai aangelegd park. Het meest bekende beeld van dit hele complex is een radarboot die helemaal van marmer is gemaakt. Het ding kan dan ook niet varen.

Om 18.30 bij de KFC vlug een snack gegeten, want we moesten om 19.15 uur weer in het theater zijn voor de acrobatenshow van Beijing.  Een erg spectaculaire show waarvan we ook maar weer de dvd hebben gekocht. Onze collectie van dvd's en cd's is gedurende deze reis aardig uitgebreid.

Na afloop zijn we in het hotel nog samen met Marie, Staf, Jan en Mieke in de hotelbar wat doorgezakt en zijn uiteindelijk om 24.00 uur in onze nest gedoken.

Groeten van de twee uit Beijing