Astoria

3 oktober 2017 - Astoria, Oregon, Verenigde Staten

Norwegian Sun, dinsdag 3 oktober 2017

Vandaag zijn we aangekomen in Astoria, de laatste haven voordat we in San Francisco van boord gaan. Alle passagiers en bemanningsleden moesten door de emigratiedienst, en ondanks dat dit beter georganiseerd was als in Fort Lauderdale moesten we toch dik 45 minuten in de rij staan alvorens we van boord konden. Doordat de ambtenaren ook bijna 2 uur later aan boord waren gekomen als de bedoeling was geweest was het al middag voordat we van boord waren. Volgens het schema zou het schip om 17.00 uur vertrekken, maar dit werd uitgesteld tot 18.30 uur zodat we toch nog ruim de tijd hadden om Astoria te bezoeken.

We zijn vanaf het schip richting downtown gewandeld en kwamen onderweg een museumtreintje tegen dat nog door vrijwilligers gerund werd.  Vooral op dagen dat er een cruiseschip aangemeerd lag was een topdag voor ze. Ook wij hebben gebruik gemaakt van dit treintje en zijn voor $ 1,-- terug naar het schip gebracht en vandaar uit weer naar downtown Astoria. Een leuk ritje van ca. 45 minuten.

Downtown Astoria stelt niet zo erg veel voor, maar we hebben wel in een authentiek boekwinkeltje voor ons Joan een Engelstalig leesboekje gekocht en onder het genot van een kopje koffie onze mail bijgewerkt.

Langs de kade zijn we terug gewandeld naar het schip waarbij we onderweg nog zeeleeuwen hebben gezien. Deze liggen hier voornamelijk aan de monding van de Colombiarivier te wachten op de zalmen. De meesten houden zich schuil onder de gebouwen die hier half in het water op palen zijn gebouwd.

We hebben aan boord nog van de late middagzon zitten genieten. Veel mensen die aan boord waren gebleven lagen vandaag zelfs in zwembroek en bikini. We hebben deze cruise uitzonderlijk mooi weer gehad.

Groeten van

2 vakantiegangers op de Norwegian Sun