Luxor en de vallei der koningen

24 november 2014 - Luxor, Egypte

Costa Neo Riviera,24 November 2014

Goede avond volgers van ons reisverslag,

Om 05.30 uur liep voor ons de wekker af. We hebben ons klaar gemaakt, zijn gaan ontbijten en hebben ons op tijd gemeld voor onze excursie naar De vallei der Koningen en Luxor.

De organisatie liep voortreffelijk en ondanks dat er in totaal 23 bussen aan deze excursie mee deden hadden we niet het gevoel dat er een grote uittocht bezig was. Wel zijn we in konvooi van telkens 6 bussen met bewaking op elke bus vertrokken voor de vier uur durende rit naar de vallei der koningen. Het eerste stuk ging door het desolate landschap van de Sinai-woestijn waarna we terecht kwamen in het vruchtbare gebied van de Nijl. Hier kom je ogen te kort van de erbarmelijke omstandigheden de mensen hier leven, al maken ze we zelf ook wel een beestenstal  van. Een vuilniswagen hebben ze hier nog nooit van gehoord. Alles wordt zo buiten de deur gegooid en als er een kanaal in de buurt is komt daar alles in terecht.

Uiteindelijk zijn we in de vallei van de koningen aangekomen, waar we drie koningsgraven mochten bezoeken. Geweldig mooi, maar dat kan ik jullie niet laten zien, omdat je er niet mocht fotograferen. Je mocht zelfs geen fototoestel mee nemen. We hebben hier ongeveer 1 ½ uur doorgebracht en zijn daarna gaan lunchen in een 5 sterren resort, om daarna naar de opgravingen van Luxor te gaan.

Ook hier hebben we zeer ruim de tijd gehad om rond te wandelen. Voor mij was dit het hoogtepunt van de dag. Ons Joan vond de koningsgraven mooier.

Om 17.30 uur zijn we aan de terugtocht van 4 uur begonnen naar de Costa Neo Riviera. Dit gebeurde weer in een konvooi, maar nu met extra politiebewaking vanwege het invallen van de duisternis.

Om 22.00 uur waren we eindelijk weer aan boord, en kon de Costa met bijna 2 uur vertraging eindelijk uitvaren.

We hebben een onvergetelijke, maar zeer vermoeiende dag gehad.

Groetjes van

Twee cruisers op weg naar Dubai.

1. Ton en lenny:
    Hallo reizigers
    Likt me een heel avontuur om door de Sinai woestijn naar de konings graven en Luxor te reizen onder politie begleiding, weef esn ervarinv rijker.
    Jammer dat je geen foto's mocht maken, maar je zult wel wat gekocht hebben zodat we het kunnen zien als jullie weer thuis zijn.
    Ik kan me voorstellen dat jullie s'avonds heel moe waren, de 4 uur heen en 4 uur terug is al een werkdag en dan al die indrukken nog, petje af hoor.
    Gr Wij.
  2. Willy berkelmans:
    26 november 2014
    wat een gave reis. top dat ik zo mee mag genieten van jullie belevenissen
  3. Marie-José en Peter:
    hoi Joan en Ad,
    De koningsgraven en Luxor gewelig lijkt me dat Egypte vond ik altijd het heel indrukwekkend in de lessen kunstgeschiedenis.
    Je moet er wel wat voor over hebben om al dat moois te zien
    groetjes Marie-Jose